Leerlingen verleiden nieuwe lichting om te kiezen voor technische en beroepsopleiding.

maandag 02 april 2018

GTI Mortsel en Scheppersinstituut Herentals winnen GRAM-hoofdprijs.

Glenn, Louise en Yorick, drie gedreven zesdejaars uit het technische en beroepsonderwijs, willen
twaalfjarigen en hun ouders overtuigen om te kiezen voor een opleiding met toekomst: een
technische of beroepsopleiding. Samen met studenten van de Antwerpse Thomas More hogeschool
werkten ze aan twee reportages: Glenn onderzoekt wat hij kan betekenen voor een bedrijf na zijn
studie koeling- en warmtetechnieken in het GTI Mortsel en de leerlingen van het Scheppersinstituut
tonen vanuit een doorgedreven specialiteit in hun vakdomein, dat ze een goede voorbereiding kregen
op een beroep in de kinder- of bejaardenzorg. De reportages gaan aan de haal met de GRAM-prijs.
Kiezen voor de toekomst

De inschrijvingen bij secundaire scholen staan voor de deur. In maart kiezen twaalfjarigen voor hun toekomstige opleiding, al is dat nog te vaak geen bewuste keuze voor TSO en BSO. Jongeren enthousiast maken voor een waardevolle beroepsopleiding en een opleiding met technische vakkennis, dat is het doel van GRAM, de ‘Gilde voor Revaluatie Arbeid en Motivatie’. Ze organiseren jaarlijks de GRAM-prijzen, die jongeren uit deze opleidingen een extra duwtje in de rug willen geven. De winnaars van de GRAM-prijzen worden op vrijdag 23 februari gelauwerd tijdens de Nocturne van de Kempen in Turnhout. Tijdens dit netwerkmoment georganiseerd door Etion, het forum voor geëngageerd ondernemen, kunnen de winnende studenten meteen kennismaken met hun potentiële toekomstige werkgevers.

Voor deze achttiende editie van de GRAM-prijzen dienden 12 scholen uit de provincie Antwerpen in totaal 37 vernieuwende projecten in. De jury was gecharmeerd door twee projecten van het GTI Mortsel en het Scheppersinstituut Herentals. Voor de technische ondersteuning bij de filmopnames zorgden studenten van de Thomas More hogeschool uit Antwerpen. De filmpjes van de laatstejaarsstudenten worden getoond tijdens ‘snuffel’- en infodagen in Antwerpse scholen en later ook aan scholen in de rest van Vlaanderen. Volta ondersteunt het project. GTI MORTSEL – Petra Van Soom: “Laatstejaarsstudent Glenn De Gromland volgt in onze school de opleiding koeling- en warmtetechnieken, hij is een KW’er in hart en nieren.

We begrijpen dat het niet voor iedereen meteen helder is waar een KW’er met zijn diploma terecht kan, daarom zocht Glenn het uit op de werkvloer. Het resultaat is een filmpje dat we graag aan onze toekomstige studenten tonen. Dat we hiervoor beloond worden met een GRAM prijs is mooi meegenomen.” SCHEPPERSINSTITUUT – Dirk Tormans: “Onze school was meteen enthousiast bij de aankondiging van het project. Vooral de betrokkenheid van de leerlingen zien we als een grote meerwaarde. De mooie financiële prijs is leuk meegenomen om ervoor te zorgen dat de leerlingen in optimale omstandigheden en met recente didactische middelen kunnen les krijgen.“

De twee winnende scholen ontvangen op 23 februari een cheque van 5.000 euro uit handen van vzw GRAM.

Daarnaast vallen nog andere scholen in de prijzen. GITHO Nijlen en Sint-Ursula Instituut Wilrijk ontvangen een tweede prijs, een cheque van 3.000 euro. VTI Kontich en het Technisch Atheneum Den Biezerd Niel verdienen een cheque van 2.000 euro, zij eindigden als derde. Voor GRAM is deze officiële prijsuitreiking ook een wake-up call voor ouders van twaalfjarigen die nu hun studiekeuze begeleiden.

VOLTA – Wendy De Bruyn: “In de top tien van de knelpuntberoepen zijn negen plaatsen ingevuld door beroepen die een technische vakkennis vereisen. Toch zien we dat ouders vaak weigerachtig staan tegenover zo’n studie in TSO of BSO. Het zijn deze leerlingen die de economie écht doen draaien, we hebben ze nodig. Ouders mogen dan ook wat enthousiaster zijn als hun zoon of dochter binnenkort zich inschrijft in deze opleiding. Voor deze jongeren en hun ouders hopen we dat de winnende filmpjes alvast een ‘eye opener’ zijn."